Kronprins Gustaf i gymnastikhuset

Dåvarande kronprins Gustaf brukade spela tennis i vår gymnastiksal på vintrarna. (Det var ont om tennislokaler på denna tid).

En gång minns jag att han kom till gymnastikhuset medan vi ännu höll på med gymnastiken. Han steg in i kapten Molins rum och satte sig och väntade i hans skrivbordsstol. Då Molin sedan kom med fart och skulle gå in i sitt rum, varseblev han inte kronprinsen förrän han var mitt inne i rummet. Men då fick Molin brått att vända och ställa sig i dörröppningen i stramt Givakt.

Kronprinsen sade några vänliga ord och bad om ursäkt att han kommit lite för tidigt. Jag hade min avklädningsplats alldeles intill dörren och såg alltsammans. Strax därpå kom kronprinsens partner, och spelet kunde börja.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det stora gruvraset

Jag hinner inte hälften af hvad jag borde och skulle vilja