Skolkamrater från Realläroverket

Det är många kamrater också som jag glömt. Får jag någonsin tag i mina gamla skolkataloger, som jag gömt och sparat på, så kan jag nog plocka reda på dem allesammans.

Jag har här ett gammalt klasskort, taget av lektor Moll. Vilken klass det är, kan jag inte med säkerhet erinra mig, men jag tror att det är klass 5a. Själva tagningen och tillfället har jag de tydligaste synminnen av. Jag ska här söka namnge mina gamla kamrater i den mån jag minns. Jag tar dem radvis och börjar med den översta raden först.



Janzén / Swederus / Wulferma / von Hofsten / okänd / Bolin / Nordenswan / Odelberg / Okänd / Carell? /

Midtersta raden: Cedergren / James af Donner / Taflin? / Blomqvist / Norman / Bernhard ?? / Louis Lettersten / Tektonius / Bökman / Stellan Mörner / P:s Percy / okänd / Envall? /

Nedersta raden: Yngve Larsson (borgarrådet) / Rääf av Småland / Odén / Holmberg / Ekwall / Berg?? / Lundberg / Åkerqvist / Drakenberg / Gösta Larsson / Heyman /

Vad det blev av dessa gossar har jag väl en gång vetat. Men nu känner jag bara till ett fåtal. Jag skall här försöka räkna upp dem jag vet något om:

Janzén: ? Swederus: ? Wulferma: sjökapten. von Hofsten: ? Bolin: militär. Nordenswan: militär? Odelberg: godsägare. Carell: ? Cedergren: ? af Donner: kamrer. Taflin: grosshandlare. Blomqvist: lektor. Norman: kanaldirektör. Bernhard: ? Lettersten: idrottspublicist. Tektonius: ?Bökman: direktör, storpamp. Mörner: ? P:s Percy: affärsman. Enwall: ? Yngve Larsson: borgarråd. Rääf: ? Odén: Karlstads stadshotell? Holmberg: militär? Ekwall: överingeniör i Vattenfallstyrelsen. Berg: ? Lundberg: affärsman. Åkerqvist: ? Drakenberg: gjuterichef hos ASEA. Heyman: affärsman...

Gösta Larsson: bergsingeniör, ingenting, bohême, konstnär, musiker, sin hustrus beundrare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det stora gruvraset

Jag hinner inte hälften af hvad jag borde och skulle vilja